Haaviston blogi ”Tikkakoskigate ja lehdistön vapaus”

Lähtökohtana pitäisi olla, että kaikki se mikä ei ole todella perusteltua salata, on julkista. Tämä tarkoittaa myös sitä, että viranomaisten ei pitäisi salata liian suuria kokonaisuuksia silloin, kun joidenkin yksityiskohtien salaaminen on perusteltua.

On hämmästyttävää, miten vähän tiedustelusta ja tiedustelun pohjana olevasta lainsäädännöstä on viime aikoina julkisesti keskusteltu. Hyvä, että Helsingin Sanomien uutisoinnin myötä tiedustelu ja sotilastiedustelu nousevat keskusteluun myös presidentinvaaleissa.

Medialla on syystäkin laajat toimintavapaudet. Se on keskeinen osa länsimaista oikeusvaltioperiaatetta. Puuttuminen tähän vapauteen tulee aina olla korkean kynnyksen takana. Tämä periaate tuntuu osalta keskustelijoista unohtuneen tai periaatetta ei ole missään vaiheessa todella sisäistetty. Euroopassa on maita, joissa tämä periaate on viimeisen vuosikymmenen aikana rapautunut. Suomen ei pidä ottaa askeltakaan tuolla polulla.

Lähtökohtana pitäisi olla, että kaikki se mikä ei ole todella perusteltua salata, on julkista. Tämä tarkoittaa myös sitä, että viranomaisten ei pitäisi salata liian suuria kokonaisuuksia silloin, kun joidenkin yksityiskohtien salaaminen on perusteltua.

Kun tiedustelulainsäädäntöä uusitaan, oikeusturvakysymykset ovat keskeisiä. Olisi hyvä erottaa siviilitiedustelua ja sotilastiedustelua koskeva lainsäädäntö jo tässä vaiheessa, ja käsitellä niitä kokonaan erikseen.

Lue koko blogi: https://haavisto2018.fi/2017/12/17/tikkakoskigate-ja-lehdiston-vapaus/